Tradycyjne układy zawieszeń są dobrze znane i producenci coraz rzadziej oferują nowe rozwiązania w tej dziedzinie. Z tego względu niektóre funkcje tych elementów zostały przekazane układom pneumatycznym. Jak wygląda to od strony technicznej i użytkowej? Jakie koszty generuje pneumatyka w razie zużycia lub awarii?
Układy pneumatyczne są projektowane przez konstruktorów większych maszyn. Z reguły znajdują szerokie spektrum zastosowania w przypadku samochodów ciężarowych do tłumienia nierówności. Zawieszenia pneumatyczne poprawiają parametry trakcyjne pojazdu i zapewniają optymalną redukcję drgań oraz wstrząsów wynikających z nierówności nawierzchni. Ponadto poprawiają znacznie komfort jazdy zarówno większym, jak i mniejszym samochodem. Pneumatyka opiera się na sprężonym azocie w elementach tłumiących, który skutecznie w pochłania efekty nierówności.
Zawieszenia pneumatyczne i układy pneumatyczne
Konstrukcyjnie, metalowe elementy sprężyste zastąpione są mieszkami zawierającymi azot lub powietrze. Często zintegrowane są bezpośrednio z amortyzatorami pneumatycznymi, które stanowią element niezbędny do prawidłowego działania układu pneumatycznego. Mieszki znajdują się w nieustannym ruch, napędzanym przez kompresor z układu elektrycznego auta lub silnika. Tłok mieszka łączy się z wahaczem, a wahacz z kołem, przez co cały system zawieszenia pneumatycznego zgrywa się w jedną całość.
Z drugiej strony oznacza to, że układ ten jest regularnie wystawiony na uszkodzenia wynikające z ciągłej pracy i optymalizacji komfortu jazdy. Wymaga więc wyjątkowej troski oraz serwisu. Jeśli poszukujesz części zamiennych do pneumatyki, sprawdź naszą ofertę! Sprowadzamy komponenty wyłącznie od renomowanych producentów!